BOŽÍ HOD VÁNOČNÍ A 1
NEPŘIJETÍ
srv. Odmítnutí, Pošetilost,
Nevěrnost,
Lhostejnost,
Nepřipravenost,
Přijetí
Jan 1,11
Gen 4,5
1Sam 8,7
Mt 21,38
Lk 2,7
Lk 9,5
Lk 9,53
Zj 3,20 |
Avšak svět ho nepoznal. Do vlastního přišel, ale vlastní
ho nepřijali
Hospodin na Kaina a na jeho obětní dar neshlédl, Kain vzplanul hněvem
Uposlechni lid. Nezavrhli tebe, ale zavrhli mne, abych nad nimi nekraloval
Poslal k nim syna. Vinaři řekli: To je dědic, pojďme, zabijme ho Mk
12,8
A položila ho do jeslí, protože v zájezdním útulku pro ně nebylo místo
Když vás někde nepřijmou, vytřeste prach z nohou na svědectví proti
nim
Samaritáni ho na nocleh nepřijali, protože měl namířeno do Jerusalema
Hle, stojím u dveří a klepu. Kdo uslyší můj hlas a otevře mi, k tomu
vejdu |
Remizov: Vytoužený host, Cyrilometodějský kalendář 1971/142
Schulz: Kámen a bolest, ČS 1970, str. 66 též Radost
Svobodová: Petr Vok z Rožmberka, Ob. Melantrich 1985, str. 78
Ratzinger: Ježíš Nazaretský: Prolog, Barrister Principal 2013, str.
52
Surožskij: V jámě lvové, Karmel 2007, str. 12
Vella: Ježíš - lékař duše i těla, Karmel 2006, str. 82,83
Do vánoční radosti padá stín. Zpíváme:
Nám, nám narodil se, ale v Janově
evangeliu čteme, že do vlastního přišel a vlastní ho nepřijali. Vlastními
se rozumí
židé, kteří Pána Ježíše neuznali jako Božího Syna, naopak se rozhodli
usmrtit ho
kvůli jeho rouhání. Po Ježíšově smrti se ale otevřela cesta k životu
i pro pohany.
Mnozí Ježíše poznali, uvěřili, a odevzdali
se mu. Jiní Pána odmítli k vlastní škodě.
O vánočních svátcích však vidíme i ze strany hledajících daleko větší
vnímavost.
Snad, že narození tohoto dítěte je
přijímáno jako obdarování pro všechny. Čím
si jinak vysvětlit, že se i velmi vlažní rozhoupou a kostel v tuto
dobu navštěvují.
Možná, že také chtějí mít podíl na té velké radosti, kterou církev
prožívá: Že
se nám narodil Spasitel.
K 525, 530, 2123 |