26. NEDĚLE V MEZIDOBÍ A 1
SVĚDOMÍ
srv. Hřích, Sebereflexe,
Vina,
Výčitky,
Bázeň
Boží,
Charakter,
Lítost,
Mravnost
Mt 21,29
2Sam 12,13
Sir 14,2
Mt 27,3
Jan 8,9
Řím 2,15
1Kor 4,4
1Jan 3,21 |
On odpověděl: Mně se nechce, ale potom toho litoval a
přece šel
Nátan řekl: Ten muž jsi ty! David k tomu: Zhřešil jsem proti Hospodinu
Blaze člověku, kterého neobviňuje svědomí a kdo neztratil svou naději
Když zrádce Jidáš viděl, že Ježíš je odsouzen, hnulo se v něm svědomí
Když to uslyšeli, jeden za druhým se vytráceli, zůstal on sám a ta
žena
Svědectví jejich svědomí jsou úsudky, které obviňují, nebo je obhajují
Moje svědomí mně sice nic nevyčítá, ale tím ještě nejsem ospravedlněn
Jestliže nás svědomí neobviňuje, dodá nám to důvěry v Boha 1P
3,16 |
Herrmann: První hřích, Albatros 1972, str. 26-27
Kejř: Jan Hus známý i neznámý, Karolinum 2015, str. 65,66
Nigg: Tomáš More, Cesta 1990, str. 33-34,38-39
Novotný: Odvaha být církví, Karolinum 2013, str 336 /Zvěřina/
Augustyn: Kde jsi Adame? Karmel 1998, str. 171-183
Augustyn: V jeho ranách, Karmel 2000, str. 93
Kushner: Aby měl život smysl, Portál 2017, str.
Sokol: Proč chodíme do kostela? Karmel 2013, str.18
Svědomí je hlas Boží v nás. Má ho každý
člověk? Svědomí varuje, abychom
se nedopouštěli špatností /Ex 1/, nebo upozorňuje na aktuální situaci
/Ebedmelech/,
nebo něco vyčítá. Proto Bůh poslal Davidovi proroka Nátana, aby
si uvědomil, co
se vlastně stalo, čeho se dopustil. Svědomí je nejvyšším měřítkem mravnosti.
Ne čin
sám o sobě, ale v kontextu s naším svědomím. Král Jindřich VIII. doufal,
že Tomáš
More bude souhlasit s jeho chystaným manželstvím, ale Tomáš to odmítl.
Svědomí
mu nedovolilo přísahu složit. V protikladu k diktátorům ztělesňoval
moc svědomí.
Sám by si nedovolil posuzovat svědomí
ostatních. Kdo přísahu vykonal, musel si
to přece zodpovědět před svým svědomím /Nigg/. Formovat stále své svědomí
je úkol docela náročný.
K 208, 1453-58, 1468, 1700, 1706, 1749, 1751, 1776-98, 1849, 1860,
1865,
2039, 2106, 2217, 2242, 2311, 2524 |