3. NEDĚLE V MEZIDOBÍ    C 1

SOUSTŘEDĚNÍ

srv. Modlitba, Bdělost, Ticho, Setkání, Připravenost, Naslouchání, Samota, Vytrvalost
 
Lk 4,20
1Sam 3,10 
Iz 28,23
Mt 6,6
Mt 15,8
Lk 10,39
Sk 8,6
Sk 16,14
Pak zavřel knihu, usedl. Všichni v synagoze na něho upřeně hleděli 
Zavolal: Samueli! Samuel mu odpověděl: Mluv, tvůj služebník poslouchá 
Naslouchejte a slyšte můj hlas, pozorně ho sledujte a naslouchejte mé řeči
Vejdi do své komůrky, zavři dveře, a modli se k svému Otci ve skrytosti 
Tento lid mě uctívá rty ale jejich srdce je ode mě daleko, nadarmo uctívají 
Jmenovala se Marie. Posadila se Pánu k nohám a poslouchala jeho řeč 
Všichni dávali pozor na to, co Filip mluví, protože slyšeli, že dělá zázraky
Pán ženě Lýdii otevřel srdce, takže pozorně naslouchala Pavlovým řečem

Cantalamessa: Tvé slovo mi dává život, Karmel 2010, str. 72
Fromm: Umění milovat, ČK 1996, str. 104,107-109
Lefévre: Příběhy, Ob. ET 22.12.2004 
Weyer: Vyrušený kněz, Moudrost starého Irska, Ob. Portál 2001, str. 62

Kalista: Ctihodná Marie Elekta Ježíšova, KŘAK 1975, str. 83
Kohut: Slabikář vnitřní modlitby, Portál 2016, str. 57
Quoist: Mezi člověkem a Bohem, Č.k.charita 1969, str. 91-94
Vácha, Satoria: Život je sacra zajímavej, Cesta 2013, str. 72,74,79

      Na Ježíše se v synagoze upřely oči všech. Ticho jako v kostele. Ticho 
je potřebné nejen k modlitbě, ale k jakémukoli soustředění.  Duchovní učitelé 
na začátku modlitby vyzývají: postavme se do přítomnosti Boží. Studenti se učí 
a přitom mají na uších volkmena, prý jim to vyhovuje. Duchovní soustředění ale 
vyžaduje určité podmínky a je evidentní, že první z těchto podmínek je potřeba 
ztišení. Co nás baví, na to se zpravidla soustředíme. Nabádání k soustředění je
pak zbytečné. Roztržitost provází v různé míře všechny lidi. Modlitba je někdy 
povrchní, zvláště když je mnohomluvná, pouhý rituál. Sotva je pak setkáním
s Bohem. Je smutné, že někteří lidé udělají všechno pro to, aby se setkání 
s Bohem vyhnuli
K 1779, 2578, 2612, 2668, 2691, 2699, 2705, 2721, 2726, 2729, 2754