3. NEDĚLE V MEZIDOBÍ C 1
SOUSTŘEDĚNÍ
srv. Modlitba,
Bdělost,
Ticho,
Setkání,
Připravenost,
Naslouchání,
Samota,
Vytrvalost
Lk 4,20
1Sam 3,10
Iz 28,23
Mt 6,6
Mt 15,8
Lk 10,39
Sk 8,6
Sk 16,14 |
Pak zavřel knihu, usedl. Všichni v synagoze na něho upřeně
hleděli
Zavolal: Samueli! Samuel mu odpověděl: Mluv, tvůj služebník poslouchá
Naslouchejte a slyšte můj hlas, pozorně ho sledujte a naslouchejte
mé řeči
Vejdi do své komůrky, zavři dveře, a modli se k svému Otci ve skrytosti
Tento lid mě uctívá rty ale jejich srdce je ode mě daleko, nadarmo
uctívají
Jmenovala se Marie. Posadila se Pánu k nohám a poslouchala jeho řeč
Všichni dávali pozor na to, co Filip mluví, protože slyšeli, že dělá
zázraky
Pán ženě Lýdii otevřel srdce, takže pozorně naslouchala Pavlovým řečem |
Cantalamessa: Tvé slovo mi dává život, Karmel 2010, str. 72
Fromm: Umění milovat, ČK 1996, str. 104,107-109
Lefévre: Příběhy, Ob. ET 22.12.2004
Weyer: Vyrušený kněz, Moudrost starého Irska, Ob. Portál 2001, str.
62
Kalista: Ctihodná Marie Elekta Ježíšova, KŘAK 1975, str. 83
Kohut: Slabikář vnitřní modlitby, Portál 2016, str. 57
Quoist: Mezi člověkem a Bohem, Č.k.charita 1969, str. 91-94
Vácha, Satoria: Život je sacra zajímavej, Cesta 2013, str.
72,74,79
Na Ježíše se v synagoze upřely
oči všech. Ticho jako v kostele. Ticho
je potřebné nejen k modlitbě, ale k jakémukoli soustředění. Duchovní
učitelé
na začátku modlitby vyzývají: postavme se do přítomnosti
Boží. Studenti se učí
a přitom mají na uších volkmena, prý jim to vyhovuje. Duchovní soustředění
ale
vyžaduje určité podmínky a je evidentní, že první z těchto podmínek
je potřeba
ztišení. Co nás baví, na to se zpravidla soustředíme. Nabádání k soustředění
je
pak zbytečné. Roztržitost provází v různé míře všechny lidi. Modlitba
je někdy
povrchní, zvláště když je mnohomluvná,
pouhý rituál. Sotva je pak setkáním
s Bohem. Je smutné, že někteří lidé udělají všechno pro to, aby se
setkání
s Bohem
vyhnuli.
K 1779, 2578, 2612, 2668, 2691, 2699, 2705, 2721, 2726, 2729, 2754 |