30. NEDĚLE  V  MEZIDOBÍ    B 2

ÚTĚCHA

srv. Naděje, Soucit, Víra, Pokoj, Panna Maria, Opora, Domov, Povzbuzení
 
Jer 31,9 
Iz 66,13
Jan 14,16
Lk 7,13
2Kor 1,4
2Kor 1,7
1Sol 5,11
2Sol 2,16 
Zástupy se sem vrátí, přicházejí s pláčem, ale útěchou je doprovázím 
Jako matka utěšuje svého syna, tak já vás potěším, znovu naleznete útěchu
A já budu prosit Otce, a dá vám jiného Utěšitele, aby s vámi zůstal navždy
Když jí Pán uviděl, bylo mu jí líto a řekl: Neplač! Přišel k marám a dotkl se
Těší nás v našich souženích, abychom mohli těšit tak, jak Bůh potěšuje nás
Jako máte účast v našich souženích, stejně tak budete mít účast v naší útěše
Proto se bratři navzájem potěšujte a jeden druhému duchovně prospívejte
Ježíš i Bůh Otec nám dal nepomíjející útěchu a radostnou naději, ať vás těší

Ahern: Tři dary Terezie z Lisieux, Portál 2015, str. 89
Barátová: Boží vůle, Karmel 2017, str. 42
Callamanová Kelleyová: Poslední dary, Vyšehrad 2005. str. 87 Angela

Cantalamessa: Zpěv Ducha, Karmel 2001, str. 72
De Mello: Hledání Boha, Portál 2011, str. 112-115,124
František Saleský: Úvod do zbožného života, Zvon 1990, str. 203
Nigg: Tomáš More, Cesta 1990, str. 43

      Pojem útěcha se mnoho necení. Ve světě je mnoho utrpení, které volá po útěše. 
Lidé útěchu potřebují, ale většinou je jim odepřena, málokdo umí útěchu poskytnout.
Tomáš More toho byl schopen, protože se sám nacházel v bezvýchodné situaci a byl
přesvědčen, že k útěše nestačí několik laciných slov. Podle něho je ten nekřesťanský 
způsob útěchy v křesťanstvu běžný,  i když to postiženému spíš uškodí, než prospěje. 
Říká, že útěchou musí být Bůh. Kristus není od tebe prostorově vzdálen ani na prst a
časově ani minutu. More chce být utěšen Bohem.  Souvisí to s mystickou zkušeností,
z níž čerpal sílu k odporu. Lidská útěcha může být míněna dobře, sama však nestačí. 
Být utěšen Bohem je nesmírný dar. V srdci člověka zavaleného bolestí se probouzí 
pocit bezpečí, který se opírá o víru. 
K 239, 277, 769, 1294, 1468, 1687