30. NEDĚLE V MEZIDOBÍ B 2
ÚTĚCHA
srv. Naděje, Soucit,
Víra,
Pokoj,
Panna
Maria,
Opora,
Domov,
Povzbuzení
Jer 31,9
Iz 66,13
Jan 14,16
Lk 7,13
2Kor 1,4
2Kor 1,7
1Sol 5,11
2Sol 2,16 |
Zástupy se sem vrátí, přicházejí s pláčem, ale útěchou
je doprovázím
Jako matka utěšuje svého syna, tak já vás potěším, znovu naleznete
útěchu
A já budu prosit Otce, a dá vám jiného Utěšitele, aby s vámi zůstal
navždy
Když jí Pán uviděl, bylo mu jí líto a řekl: Neplač! Přišel k marám
a dotkl se
Těší nás v našich souženích, abychom mohli těšit tak, jak Bůh potěšuje
nás
Jako máte účast v našich souženích, stejně tak budete mít účast v naší
útěše
Proto se bratři navzájem potěšujte a jeden druhému duchovně prospívejte
Ježíš i Bůh Otec nám dal nepomíjející útěchu a radostnou naději, ať
vás těší |
Ahern: Tři dary Terezie z Lisieux, Portál 2015, str. 89
Barátová: Boží vůle, Karmel 2017, str. 42
Callamanová Kelleyová: Poslední dary, Vyšehrad 2005. str. 87 Angela
Cantalamessa: Zpěv Ducha, Karmel 2001, str. 72
De Mello: Hledání Boha, Portál 2011, str. 112-115,124
František Saleský: Úvod do zbožného života, Zvon 1990, str. 203
Nigg: Tomáš More, Cesta 1990, str. 43
Pojem útěcha se mnoho necení. Ve světě
je mnoho utrpení, které volá po útěše.
Lidé útěchu potřebují, ale většinou je jim odepřena, málokdo umí útěchu
poskytnout.
Tomáš More toho byl schopen, protože se sám nacházel v bezvýchodné
situaci a byl
přesvědčen, že k útěše nestačí několik laciných slov. Podle něho je
ten nekřesťanský
způsob útěchy v křesťanstvu běžný, i když to postiženému spíš
uškodí, než prospěje.
Říká, že útěchou musí být Bůh. Kristus není
od tebe prostorově vzdálen ani na prst a
časově ani minutu. More chce být utěšen Bohem. Souvisí to s mystickou
zkušeností,
z níž čerpal sílu k odporu. Lidská útěcha může být míněna dobře, sama
však nestačí.
Být utěšen Bohem je nesmírný dar. V srdci člověka zavaleného bolestí
se probouzí
pocit bezpečí, který se opírá o víru.
K 239, 277, 769, 1294, 1468, 1687 |