24. NEDĚLE  V  MEZIDOBÍ    B 2

ASKEZE,  SEBEOVLÁDÁNÍ

srv. Hněv, Žádostivost, Střídmost, Motiv, Omezení, Půst, Zkouška, Kříž
 
Mk 8,34 
Ž 39,2
1Kor 9,27 
Gal 5,24
Kol 3,5
Žid 12,3
1Petr 2,11
2Petr 1,6
Kdo chce jít za mnou ať zapře sebe, vezme kříž a následuje mě 
Dám si pozor na své chování, abych nezhřešil, do úst si vložím uzdu 
Držím však svoje tělo v tuhé kázni a podrobuji si ho         Mt 16,24 
Kdo náležejí Kristu, ukřižovali svoje tělo s jeho vášněmi a žádostmi 
Bratři, umrtvujte proto všechno, co je ve vašich údech pozemského
Myslete na toho, který snesl, když mu hříšní lidé prudce odporovali
Milovaní, zdržujte se tělesných žádostí, protože ony bojují proti duši
Poznáním k sebeovládání, sebeovládáním k trpělivosti, ke zbožnosti 

Epiktetos: Antická uměřenost, Cyrilometodějský kalendář 1975 str.91
Gaucher: Životopis sv. Terezie z Lisieux, Karmel 1997, str. 143
Matějčková: Jak utéct před světem, Ob. LN 1.7.2017
Spěváček: Václav IV. Svoboda 1986, str. 588n

Grün: Buď dobrý sám k sobě, Karmel 1997, str. 24-26,44-45,55-56
Grün: Nebe začíná v tobě, Zvon 1997, str. 38
Powell: Láska bez podmínek, Portál 1994, str. 31-32
Weismayer: Život v plnosti, Karmel 1994, str. 8,156n

      Březina napsal: Dívat se na radost a polibky jiných a sám po nich netoužit, 
tomu říkám askeze. Být stále napapaný bez smyslu pro odříkání znamená ztrácet 
smysl pro duchovní hodnoty. Sv. Terezička, kterou kdysi přitahovalo nadbytečné 
umrtvování si všimla, že ty řeholnice, které to nejvíc táhlo k tvrdé askezi, nebyly ty 
nejdokonalejší a zdálo se, že v těch přehnaných tělesných pokáních nachází živnou 
půdu sebeláska. Epiktetos radí, abychom se chovali jako na hostině. Došlo k tobě 
jídlo? Vezmi si. Jde mimo tebe dál? Nezdržuj ho. Není? Netrap se. Tak se chovej 
k hodnostem i k bohatství a budeš jednou důstojným hostem bohů. Mádr mluví o 
askezi jako o cvičení, Merton o umění dobře užívat věcí stvořených, Lorenz 
jako o překonávání nepříjemného. 
K 377, 1460, 1804, 2043, 2223, 2339, 2342, 2359, 2522, 2549