BOŽÍ HOD SVATODUŠNÍ    A 1

BLÁZNOVSTVÍ PRO KRISTA

srv. Pošetilost, Láska, Statečnost, Srdce, Příklad, Svědectví, Svatost, Horlivost, Radost
 
Sk 2,4 
Mt 5,39
Mk 3,21
Jan 10,20
Sk 14,20 
Sk 26,24 
1Kor 1,25 
1Kor 4,10
Byli naplněni Duchem svatým začali mluvit jazyky jak jim Duch vnukal 
Neodporujte zlému, když tě někdo udeří na pravou tvář, nastav mu i druhou
Příbuzní se vydali, aby se ho zmocnili, říkalo se totiž, že se pomátl na rozumu 
Mnozí tvrdili: Je posedlý, nemá zdravý rozum. Že ho vůbec posloucháte?
Když ho kamenovaného učedníci obstoupili, vstal a šel zase do města, Derbe 
Festus zvolal: Pavle, ty blázníš! Tvá velká učenost tě připravuje o rozum! 
Neb pošetilá Boží věc je moudřejší než lidé, slabá Boží věc je silnější než lidé 
My jsme blázni pro Krista, vy však křesťané rozumní.  My slabí, vy jste silní

Bunin: Pán ze San Franciska, NV 1970, str. 142-143 též Mučednictví
Čep: Zeměžluč, Letnice, Děravý plášť; ČS 1969, str.116 Albína Drůzová 
Durych: Služebníci neužiteční, Argo 1996, str. 200-203, 806-812
Rohr: Skryté věci, Cesta 2009, str. 156

Cantalamessa: Život pod vládou Kristovou, Karmel 1994, str. 97
De Mello: Spojení s Bohem, Cesta 1999, str. 44,155
Sapienza: Muž Boží, Olomouc 2009, str. 109
Zander: Deset argumentů pro celibát, Sursum 2000, str. 123-132

      O letnicích bylo o křesťanech řečeno - jsou plni sladkého vína. Sv. Františka 
či sv.Jana z Boha podezřívali podobně. Pro sv.Jana Boska poslali vůz do blázince. 
Zamilovaní se na lidské soudy neohlížejí, svou radost nezakrývají, a smrti se nebojí. 
Jsou opilí láskou. Svatost je krajní volba, žádná zlatá střední cesta.  Bláznovství pro 
Krista je termín pocházející od svatého Pavla. Jeho počínání mnozí také považovali 
za bláznovské, ale sv. Pavel se k tomu rád hlásil.  Ten zvláštní druh horlivosti, který 
nazýváme bláznovstvím, popisuje Bunin v povídce Světci. Je to svědectví radikální, 
jednoznačné, které překvapí. Jan Čep píše: Zdálo se, že tyto věci není třeba brát 
doopravdy. Co vše by se muselo změnit, kdyby se toho některý blázen /takoví 
prý jsou/ chopil jako skutečnosti!
K 272, 273, 1287