4. NEDĚLE POSTNÍ    A 1 

NEMOC 

srv. Uzdravení, Bolest, Utrpení, Kříž, Úzkost, Zkouška, Zázrak, Pomazání nemocných
 
Jan 9,1 
2Sam 4,4
2Král 5,1
Mt 9,2
Mt 15,30 
Mk 1,30
Jan 5,6
Sk 5,16
Cestou uviděl člověka, který byl od narození slepý. Učedníci se ptali 
Jonatan měl syna, který měl zchromlé nohy. Při útěku upadl a proto kulhal
Náman, velitel vojska aramejského krále, byl postižen malomocenstvím
A hle, přinášeli ochrnulého, ležícího na lůžku. Synu, odpouštějí se ti hříchy
Velké zástupy sebou měly chromé, slepé, zmrzačené, němé a mnoho jiných
Šimonova tchýně ležela v horečce. Ježíš k ní přistoupil, tu horečka přestala
Pane, nemám nikoho, kdo by mě snesl do rybníka, když se voda rozvíří
Z okolí se sbíhalo do Jerusalema mnoho lidí. A přinášeli nemocné i trápené

Alberti: Světec Don Bosco, Pardubice 1946, str. 88,195
Čep: Zeměžluč, Letnice, Děravý plášť, ČS 1969, str. 170
Guldbransen: Věčně zpívají lesy, Ob. Janda Sfinx 1947, str. 438 viz Pomíjivost
Hájková: Po laně nad propastí, Volvox Globator 1998, str. 76-80 viz Smrt 

Lejdar: Jak unesu nemoc? Ob. KJ 12.6.1991
Rybář: Kam jdeme? Grantis 2012, str. 126

      Když chybí zdraví, je lidký život náročný. Zdraví je dar, za který je třeba
děkovat. Není to ale hodnota absolutní, jinak by Ježíš neříkal: Nebojte se těch, 
kdo zabíjejí tělo, duši zabít nemohou /Mt 10,28/. Ježíš považuje uzdravení duše, 
odpuštění hříchů, za důležitější, než momentální zdraví těla, viz "chromý střechou" 
Omezenost pozemského bytí nás upozorňuje na život věčný, který je velkorysou 
Boží nabídkou, proto také přání "hlavně to zdravíčko" poněkud kulhá. Nadarmo 
se neříká, že lékař léčí, Bůh uzdravuje. Modlíme-li se: Buď vůle tvá, říkáme tím, 
že počítáme i s nemocí, ať už dříve či později, a že Pánu nebudeme nic vyčítat. 
On řekl, že Blahoslavení jsou, kdo se nepohorší nade mnou. Nakonec třeba 
připustíme, že i nemoc k životu patří. 
K 1264, 1500-04, 1514-16, 1527, 1532, 1514-16, 1527, 2181, 2208, 2218, 
2299