24. NEDĚLE V MEZIDOBÍ A 2
POMSTA
srv. Srdce, Nenávist,
Nepřátelství,
Hněv,
Odpuštění,
Smilování,
Spravedlnost,
Dav
Sir 27,30
Ex 21,24
Lv 19,18
1Sam 24,7
Mk 6,27
Lk 9,54
Řím 12,19
1Petr 3,9 |
Pomsta a hněv, i to jsou ohavnosti, jenom hříšník je
chová v srdci
Dáš život za život. Oko za oko, zub za zub, ruku za ruku
Mt 5,38
Nemsti se, nechovej proti svým krajanům zášť, ale miluj svého bližního
Cíp pláště. Chraň mě Hospodin, abych se dopustil něčeho takového
Král poslal kata s rozkazem, aby přinesl Janovu hlavu, ve vězení ho
sťal
Chceš, abychom svolali oheň z nebe, aby je zahubil? Přísně je pokáral
Nezjednávejte si sami právo. V Písmu je: Mně patří pomsta, já odplatím
Neodplácejte zlo zlem, nadávku nadávkou, ale naopak přejte jim dobré |
Ehlers: Francoužští králové v období středověku, Argo 2003, str. 305
Fořt: Život voněl člověčinou, Karmel 2007, str. 62
Huizinga: Podzim středověku, Ob. H+H 1999, str.29
Kovářová: Já bych ho zabil, Ob. Český bratr 4/1978
Augustyn: Zástupy žasly nad jeho učením, Karmel 2003, str. 51,53
Kašper: Pomsta není sladká, je nekřesťanská, Ob. ET 10.3.2010
Kushner: Aby měl život smysl, Portál 2017, str. 62
Rohr: Naděje proti temnotám, Cesta 2004, str. 125
Proč se někdo mstí? Pomsta mívá
nelidské formy, působí destrukci srdce.
Kde je srdce z kamene, tam zlo nemá
konce. Sirachovec proto nazývá pomstu
ohavností a ptá se, kde se to v člověku bere. Když se pomstíš bude
v tvém srdci
pokoj? Svatý Jan říká, že se mstít
nemáme, kdo nenávidí bratra je vrah. Křesťané
se tím vždy neřídili. Huizinga píše, že se kazateli, který kázal při
smutečním obřadu
po vévodově násilné smrti r.1419 těžce zazlívalo, že se odvážil žádat
křesťanskou
povinnost nemstít se. Potřeba msty která se halila do pompézních rouch,
naprosto
ovládla ducha. Co mohl lid z politiky svých knížat pochopit lépe, než
tyto prosté,
primitivní motivy nenávisti a pomsty. Varování
je obsaženo v písni: Bojujte však
pomstu nechte Pánu, prohraje, kdo ranou splácí ránu.
K 1033, 2262, 2268, 2302 |